نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
979
-
الف
+

گامی مهم در راستای شناخته شدن شعر فارسی

مؤسسه شاعران پارسی‌زبان،اقدام به عرضه ۷۳ اثر از شاعران کشورهای ایران، تاجیکستان، افغانستان، هندوستان و پاکستان کرده است.

به گزارش آی فیلم 2، «مؤسسه شاعران پارسی‌زبان» با هدف معرفی شعر امروز فارسی اقدام به عرضه 73 عنوان اثر از شاعران کشورهای ایران، تاجیکستان، افغانستان، هندوستان و پاکستان کرده است.

از بین آثار معرفی شده، 25 عنوان برای نخستین‌ بار در سی و چهارمین دوره نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود و عناوین منتشر شده در این مؤسسه در پنج گروه شعر امروز ایران، شعر امروز افغانستان، شعر امروز هندوستان، شعر امروز تاجیکستان و شعر امروز پاکستان و هند دسته‌بندی شده‌اند.

هرکدام از این آثار تلاش دارند تا شعر فارسی امروز را به خارج از مرزهای ایران معرفی کرده و پیوندی میان اهالی فرهنگ فارسی‌زبان در مناطق مختلف جهان برقرار کند.

کتاب «از بلخ و هند و شیراز»، اثر فرزانه خجندی که به فروغ فرخزاد تاجیکستان معروف است، از جمله کتاب‌های این بخش است که به چشم می‌خورد که در آن 44 غزل از این بانوی شاعر تاجیک ارائه شده است.

بخش دیگری از این غرفه، به ارائه شعر امروز افغانستان اختصاص دارد که از این مجموعه می‌توان به «سلامی به صبح خراسان» مجموعه‌ای از سروده‌های ضیا قاسمی و «بلخ و نیشابور» مجموعه‌ای از غزلیات سیدحکیم بینش در موضوعات اجتماعی، آیینی و عاشقانه اشاره کرد.

«نوای شرق»، اثر «عزیز مهدی» از شاعران جوان هندوستان، «قرار بی‌قراری» شامل سروده‌هایی از احمد شهریار، شاعر پاکستانی و «شیراز هند» با ارائه اشعاری از مهدی باقرخان، از شاعران هندوستانی از جمله آثاری است که در بخش شعر امروز هندوستان و پاکستان ارائه شده است. 

لازم به ذکراست که سی و چهارمین دوره نمایشگاه کتاب تهران از دو روز قبل، 20 ثور(اردیبهشت‌)1402  در مصلی امام خمینی(ره) تهران برگزار شده و به مدت 10 روز میزبان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی خواهد بود.

سمیه غفوری زاده

نظر شما
ارسال نظر